آشنایی با انواع و سیم و کابل

misagh
27 بهمن, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
SALAM 1

سیم و کابل در زندگی امروزی به خصوص در برق کشی نقش خیلی مهمی دارند؛ در واقع یکی از ارکان اصلی هستند که نبود آن ها مشکلات خیلی زیادی را به وجود می آورد. خیلی از افراد سیم و کابل را یکی می دانند در صورتی که این دو با هم دیگر فرق دارد و هر کدام یک ساختمان مشخص با یک کاربری مجزا دارند که زمانی که به داخل آن ها پیش می رویم تفاوت های آن ها را خواهیم فهمید.

سیم مفتولی که همه با آن آشنا هستند یک رشته سیم مسی تک رشته می باشد که سیم خشک هم نام دارد و تابلو های برق مورد استفاده قرار می گیرد. هادی این سیم از جنس مس بوده و با روکشی از مدل پی وی سی با ولتاژ 450 تا 750 وات و برای جریان های گوناگون به کار می رود. سیم از مدل های گوناگونی برخوردار است که هر یک، دارای کاربری مخصوص به خودشان هستند، در این مقاله به شما مدل های مختلف سیم را بیان می کنیم.

wires and cablesew
آشنایی با انواع و سیم و کابل 4%

سیم مفتولی چیست

زمانی که به فروشگاه های عرضه کننده تجهیزات برق بروید اگر مدل های مختلفی از سیم را در پیش روی شما بگذارند؛ شما شگفت زده خواهد کرد و در ادامه سردرگم می شوید. اولین سیمی که قرار است به شما معرفی کنیم سیم مفتولی می باشد؛ این مدل سیم از مس نرم شده است که با عایقی از ماده پلاستیک پی وی سی در رنگ و اشکال مختلف تولید می شود؛ ولتاژ این سیم 450 تا 750 ولت است و برای جریان های گوناگون با سطح مقطع های مختلف تا 240 میلی متر مربع هم تولید می شود. این مدل از سیم در تابلوهای برق و تاسیسات به کار رفته و در محیط های خشک درون لوله، روی دیوار و یا داخل آن به کار می روند. درباره این مدل سیم باید به شما بگوییم که استفاده از آن به صورت مستقیم و در داخل دیوار مناسب نیست.

سیم نیمه افشان

ساختمان این مدل سیم مانند NAY است اما نسبت به آن از انعطاف پذیری بالاتر برخوردار است. لتاژ این سیم نیمه افشان هم 450/750 ولت می باشد. کاربرد این مدل سیم در محیط های خشک و درون لوله به صورت روکار و توکار است. به کار گرفتن از این مدل سیم به صورت مستقیم داخل دیوار نباید انجام شود. مشخصه ای که این سیم دارد این است که هم به صورت توکار و هم به صورت روکار برای شما کاربرد دارد.

سیم افشان

دسته دیگری از سیم که احتمالا نام آن را خیلی شنیده باشید سیم افشان است. سیم افشان بهترکیبی از رشته های نازک مسی گفته می شود که به سیم نرم هم معروف بوده است. این مدل سیم از مدل سیم مفتولی و نیمه افشان می باشد که ولتاژ آن بین 300 تا 500 ولت می باشد؛ انعطاف پذیری آن از سیم نیمه افشان بالاتر است؛ البته در مقایسه باید بگوییم که ضخامت آن از سیم مفتولی بالاتر اما مقاومت الکتریکی آن کم تر است. سیم افشان از سیم مفتولی گران تر بوده چون که برای طراحی، تولید و عرضه نهایی آن هزینه های بیشتری انجام می شود.

سیم لاکی

سیم لاکی مدل دیگری از سیم است که هر کسی که می خواهد درباره سیم و کابل تحقیق کند؛ باید آن را بشناسد؛ سیم لاکی از رشته سیم تشکیل شده که روی آن یک لایه نازک عایق قرار می گیرد. این مدل سیم شاید برایتان جالب باشد؛ اما حجم خیلی پاینی دارد. از این رو در موتور و ترانسفورماتور به وفور استفاده می شود و در بخش سیم پیچی قرار می گیرد. در این دو حوزه این مدل سیم به سیم ترانس هم شناخته می شود که ضخامت آن 0.05 تا 6 میلی متر می باشد.

wires and cables 1
آشنایی با انواع و سیم و کابل 5%

سیم ارت

سیستم ارتینگ یکی از موضوعات مهم برای ساختمان ها می باشد. در این سیستم از سیم ارت استفاده می کنند. سیم ارت به بدنه لوازم برقی وصل شده و آن ها از خطر برق گرفتگی مراقبت می کند. برای به کار گرفتم از سیم ارت، ساختمان باید حتما دارای چاه ارت باشد.

نمادهای شناخت سیم در یک نگاه

یک سری نمادهایی روی سیم ها وجود دارند که درج می شوند و با حروف مشخصی وجود دارند؛ روی روکش حک می شود که در ادامه علامت های آن ها را به شما مشخص خواهیم کرد.

N علامت سیم مسی می باشد که دارای استاندارد VDE آلمان می باشد.

Y به عمنی عایق پروتودور پی وی سی می باشد.

S و Z نشانه های سیم مخصوص می باشند.

F علامت سیم های نرم می باشند.

A سیم کشی داخل لوله ها بوده.

M سیم های مقاوم در مقابل رطوبت می باشد.

سیم NAY

بدون حرکت بوده و در مکان های خشک و درون لوله های پی وی سی و فولادی بوده است. از این مدل سیم نکته ای که باید توجه کنید این است که نباید در زیر گچ به کار رود؛ این مدل تنها با روکش هایی به رنگ های سبز، سیاه، آبی و قهوه ای وجود دارند.

سیم NYM

مدل دیگری از سیم است که اگر این نشانه را روی آن دید؛ در محل های خشک یا مرطوب مانند زیر گچ استفاده می شوند و بدون لوله نصب می گردد. یک لایقه با عایق پی وی سی دارد و کلافی به رنگ سیاه، خاکستری و یا سفید هستند و روکشی به رنگ سیاه، آبی قهوه ای می باشد.

سیم NYFA

درون لوله پی وی سی و فولادی قرار می گیرد و برای اشیایی که قابلیت حمل دارد استفاده نمی شود. سیم های نازک مسی به هم تابیده هستند و با مواد پی وی سی عایق شده و به رنگ های سبز، سیاه، زرد، آبی، بنفش، سفید و قهوه ای و … عرضه می شود.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.