نکاتی درباره فیوز برق یا کلید مینیاتور

misagh
29 بهمن, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

کلید مینیاتوری و یا فیوز مینیاتوری که اصولاً شما به‌عنوان فیوز برق ممکن است آن را نیزبشناسید به شکل یک کلید حفاظتی عالی مورد استفاده در انواع صنایع و سیستم های نورپردازی به کار می رودکه بتوانند مدار الکترونیکی را به صورت ویژه‌ای مورد حفاظت و مراقبت خود قرار دهد.

عموما از کلید مینیاتوری در بسیاری از سیستم های نورپردازی و روشنایی و همچنین سیم‌کشی های ساختمانی استفاده می شود به این دلیل که کلید مینیاتوری به‌خوبی می‌تواند مدار الکتریکی را در مقابل هرگونه اتصال کوتاه و یا جریان اضافه بار به خوبی و با عملکرد عالی و بالایی حفظ کند.

تمامی کابل کشی ها و سیم کشی های ساختمانی بدون اغراق از فیوز مینیاتوری استفاده می‌کنند؛ چرا که هر نوع جریان اتصال کوتاه و اضافه بار به راحتی میتواند حوادث و خسارات بالای جانی و مالی زیان باری را به وجود بیاورد و به همین دلیل است که استفاده از فیوز و یا کلید مینیاتوری همیشه در راس خدمات برقی و حفاظت انواع سیستم قرار دارد.

power fuse 1
نکاتی درباره فیوز برق یا کلید مینیاتور 4%

 شما میتوانید دو نوع جریان برق را در فیوز مینیاتوری مشاهده کنید:

 یک نوع جریان که به تحمل فیوز اشاره دارد، اما جریان دیگر حداکثر جریان مورد نظر را که در محدوده مجاز فیوز می باشد را می تواند مدیریت کند.انواع تیپ ها را که در مورد فیوز مینیاتوری مدنظر می‌باشد را نباید از یاد ببرید.

 تیپ های مختلف فیوز هرکدام کاربرد و کارایی خاص خود را دارد، که هر کدام از این تیپ ها به صورت خاصی در سیستم ها و لوازم الکترونیکی عملکرد خاصی را نشان می دهندکه به واسطه مدل های متنوع کارایی خاصی را می توانید از فیوز مینیاتوری به خاطر انواع تیپ ها انتظار داشته باشید.

تیپ کندکار کلید مینیاتوری

 نکته قابل توجه در مورد فیوز مینیاتوری این است که شما وابسته به تیپ مورد نظر می توانید انتخاب کنید که کلید مینیاتوری بتواند کندکار باشد و یا به صورت تند روال کار به ثمر برساند و نکته حائز اهمیت در مورد فیوز مینیاتوری کندکار که البته این فیوز به تیپc نیز معروف می باشد کم توانی و کم تحملی فیوز مورد نظر می باشد، که البته استفاده از فیوز کندکار در بسیاری از کولرهای گازی بسیار رواج دارد.

تیپ تندکار کلید مینیاتوری

اما فیروزه مینیاتوری تندکار که شما در تیپ B می توانید از آن استفاده کنید و میتوانید انتظار داشته باشید که در مقابل هر گونه جریان اضافه کار و یا اتصال بهترین عملکرد را داشته باشید برای سیستم های نورپردازی خانگی اصولاً از این نوع تیپ فیوز مینیاتوری استفاده میشود.

قدرتمند تر از تیپ B

 اما بالاتر از فیوز تندکار فیوز مینیاتوری تند کار تیپ D می باشد که شما میتوانید آستانه تحمل این نوع فیوز مینیاتوری را ۱۴ برابر بسیار بیشتر از تیپ معمولی تند کار فیوز مینیاتوری در نظر داشته باشید عمدتاً از این نوع کلید مینیاتوری برای انواع اتوماسیون های صنعتی استفاده می شود.

اما برای استفاده در انواع موتور ها و مدارات بهتر است این نکته را در نظر داشته باشد که از فیوز مینیاتوری با قدرت تر از تیپ D مانند تیپ K استفاده نمایید است؛ چرا که این فیوز ها از حساسیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

اما اگر از یک مدار و یا سیستم انتظار عملکرد حساس تری داشته باشید، صد در صد از فیوز مینیاتوری خاص تری باید استفاده کنید که تیپ Z فیوز مینیاتوری می تواند پاسخگوی مناسبی برای استفاده در این نوع سیستم ها و مدار ها باشد، به این دلیل که تیپ Z فیوز مینیاتوری تندکار علاوه بر تندکار بودن خود بسیار حساس نیز وارد عمل می شود.

·       نکته مهم:

از جمله نکات مهم و البته خاص در مورد استفاده از کلیدهای فیوز مینیاتوری این است که دو کلید هم تیپ اگر در یک جریان بخواهند عملکرد خود را نشان دهند شما نمی توانید متوجه شوید که کدام یک جریان سریعتری را قطع می کنند.

در مورد فیوز و یا کلید مینیاتوری این نکات را باید به خاطر بسپارید که به هیچ عنوان همانند بسیاری از فیوز ها زمانی که با اتصال کوتاه و یا جریان اضافه بار مواجه می شوند دچار سوختگی نمی شوند، بلکه  بعد از جلوگیری دوباره به کارکرد و عملکرد خود ادامه می‌دهند و می‌توانند سیستم را به صورت دستی قطع و یا وصل نمود.

ایمن بودن کلید مینیاتوری

امنیت کلید مینیاتوری به این جهت است که درون آنها به واسطه محفظه های پلاستیکی عایق بندی شده است که تمامی مردم دنیا انواع کلیدهای مینیاتوری را به عنوان یک محافظ جان انسان می شناسند، که اصولاً کلیدهای مینیاتوری در مدل های تک پل، دوپل، سه پل و چهار پل در بازار با قیمت مناسب به خریداری می کنند.

 شما در اجزای تشکیل دهنده کلید مینیاتوری می‌توانید به‌راحتی به: پلانگر، ترمینال ورودی، ضامن، سلنوئید و نگه دارنده را در نظر بگیرید که در کنار بسیاری از اجزای گفته شده دیگر اجزا نیز باعث کارایی بهتر عملکرد کلید مینیاتوری می شوند.

power fusessss 1
نکاتی درباره فیوز برق یا کلید مینیاتور 5%

اهمیت استفاده از کلید مینیاتوری

اصولاً انواع اتصال کوتاه به راحتی می تواند باعث آتش سوزی های وحشتناک گردد به همین دلیل است که استفاده از تجهیزات خاصی مانند کلید مینیاتوری گزینه مناسبی برای حفاظت مدار می باشد، که در بسیاری از تابلوهای برق نیز از کلید مینیاتوری برای محافظت هرچه بیشتر تجهیزات استفاده میشود که صنعت برق به هیچ عنوان نمی تواند کاربرد کلید مینیاتوری را نادیده بگیرد.

شما می توانید امکانات و قابلیت‌های قابل قبولی را از این کلید معروف محافظ جان در سیستم ها و مدارها و خصوصاً در حوزه صنعت انتظار داشته باشید، دانستن این نکته خالی از لطف نیست که شما می توانید کلید های مینیاتوری را به صورت دستی قطع و وصل کنید که این یک مزیت عالی برای استفاده آسان و نصب راحت می باشد.

اصولاً به واسطه تشکیل موارد خاص کلید مینیاتوری شما می توانید از هر نوع جریان اضافه بار و اتصال کوتاه جلوگیری به عمل آورید و برای انتخاب کلید مینیاتوری بهتر است که شما به این نکته توجه داشته باشید که فرکانس کاری دما ولتاژ و کاربرد کلید مینیاتوری باید مد نظر باشد، تا شما بتوانید نسبت به انتخاب خود عملکردی به صرفه را انتظار داشته باشد.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.