چراغ سقفی روکار و توکار، نگاهی به مدل های آن

misagh
2 اسفند, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
hfhgfhg

چراغ سقفی انواع مختلفی دارد که از جمله آن ها می توان به روکار و توکار اشاره کرد که هر کدام از این ها یک سری ویژگی مخصوص به خودشان را دارند که در این مقاله به هر کدام اشاره کرده ایم.

نورپردازی از جمله بخش‌های تاثیر گذار در طراحی و دکوراسیون است. میزان نورپردازی یک محیط در جذابیت آن نقش پر رنگی ایفا می‌کند، تصور کنید به یک خانه رفته اید که نور آن کم و نچسب است چه حسی درباره آن محل پیدا می‌کنید؟ از طرفی به یک خانه رفته اید که با چراغ‌های زیبا نورپردازی شده است و روشنایی کافی دارد. چراغ سقفی یکی از منابع مهم روشنایی هستند که در بین لوسترها، چراغ‌های آویز و چراغ دیواری مورد استفاده قرار می‌گیرند. چراغ‌های سقفی به دو صورت روکار و توکار هستند که در ابعاد و اندازه مختلف طراحی و تولید می‌شوند.

چراغ سقفی توکار

همان طور که گفته شد این مدل چراغ به دو صورت چراغ سقفی روکار و توکار وجود دارند. چراغ توکار بیشتر در سقف ساختمان قرار می‌گیرند. شاید برای کسانی که بیشتر با نورپردازی کلاسیک آشنا هستند، برای روشنایی سقف لوستر را بپسندند؛ اما حتی اگر لوسترها زیبا و لوکس باشند، چراغ‌های توکار یک سری مزایا نسبت به آن دارند. زمانی شما می‌توانید از لوستر به خوبی استفاده کنید که با ارتفاع سقف خانه تان مشکلی نداشته باشید. خانه‌هایی که سقف شان کوتاه است امکان نصب لوستر و آویز در آن‌ها وجود ندارند؛ از این رو بهترین گزینه برای آن‌ها چراغ سقفی توکار است. از طرفی زمانی که شما لوستر و چراغ آویز نصب می‌کنید روشنایی محدود به یک جای خاص می‌شود در صورتی که با نصب چراغ سقفی توکار روشنایی در تمام محدوده پخش می‌شود.

Surface and built in ceiling lights take a look at its models3
چراغ سقفی روکار و توکار، نگاهی به مدل های آن 5%

چراغ‌های سقفی توکار در فضاهای مسکونی، اداری و تجاری قابلیت استفاده را دارند و از این رو به آن‌ها توکار می‌گویند که منبع نور آن‌ها کاملا داخل سقف است و از بیرون غیر قابل مشاهده می‌باشد. این ویژگی باعث شده تا در دکوراسیون، طراحان دست شان باز باشد و برای طراحی نور مخفی کابینت هم از این مدل چراغ استفاده کنند.

نقاط قوت چراغ سقفی توکار

چراغ سقفی توکار از آن جایی که در یک ارتفاع ثابت در درون سقف قرار می‌گیرد نور را به یک اندازه پخش می‌کند و چشم را به اصطلاح نمی‌زند. همچنین نور و اشعه ای که این مدل چراغ‌ها از خودشان ساطع می‌کنند بسیار سالم تر از لامپ‌های معمولی است؛ چرا که باید با توجه به استانداردها تولید شوند. ضمنا شرکت‌های سازنده این مدل چراغ برای تولید آن‌ها از تکنولوژی‌های جدید مانند COB، SMD و LED استفاده می‌کنند که هر کدام از این‌ها سبب شده تا نور کاملا یک اندازه و بدون هیچ خیرگی باشد و چراغ هم طول عمر مناسبی داشته باشد.

Surface and built in ceiling lights take a look at its models2
چراغ سقفی روکار و توکار، نگاهی به مدل های آن 6%

سقف کاذب و چراغ سقفی توکار

امروزه برای طراحی کردن سقف ساختمان به سراغ سقف کاذب می‌روند. این مدل سقف یک نوع پوشش است که پس از زدن سقف اجرا می‌شود. سقف کاذب همان طور که از نامش مشخص است سقف اصلی نیست اما از ورود رطوبت و دما محافظت کرده و فشا را آکوستیک می‌کند. ضمنا این مدل سقف یک بستر مناسب برای نورپردازی است. ساختمان‌هایی که می‌خواهند روی نورپردازی شان مانور بدهند معمولا به سراغ نصب سقف کاذب می‌روند. از طرفی سقف کاذب این قابلیت را دارد که از رابیتس، آلومینیوم، گچ و کناف ساخته شود.

بزرگ ترین مزیتی که برای این نوع سقف در نظر می‌گیرند امکان جابه جا کردن آن و همین طور تعمیرات ساده و آسان است. ضمنا سقف کاذب بستر اصلی نصب چراغ سقفی توکار است. سقف کاذب ارتفاع اتاق را کم می‌کند و می‌توان در آن به راحتی چراغ سقفی توکار نه تنها در ساختمان مسکونی و اداری بلکه در بیمارستان‌ها، هتل‌ها و مراکز تفریحی نصب کرد.

چراغ سقفی روکار

مدل دیگری از چراغ سقفی که از گذشته پر استفاده بوده است؛ چراغ سقفی روکار است. این مدل چراغ تفاوتی که با مدل توکار دارد؛ قابلیت مشاهده منبع تابش نور است. در این مدل لامپ و چراغ‌ها کاملا قابل مشاهده هستند و در اشکال گوناگونی اعم از مکعبی، دایره ای، مستطیلی و … ساخته می‌شوند. این مدل چراغ‌ها زمانی که از سقف نصب می‌شوند پایین تر قرار گرفته و تابش شیدید تری ایجاد می‌کنند و عموما در فضاهای داخلی و رسمی کاربرد دارند.

Surface ceiling lights
چراغ سقفی روکار و توکار، نگاهی به مدل های آن 7%

لامپ‌های مناسب چراغ سقفی روکار

با توجه به فضایی که می‌خواهید نورپردازی کنید می‌توانید از چراغ‌هایی اعم از لامپ LED، لامپ SMD، لامپ کم مصرف و خطی استفاده کنید که هر کدام علاوه بر این که مدرن هستند یک سری ویژگی مخصوص به خودشان را دارند. همچنین اگر به سراغ نصب روکار چراغ‌ها بروید از انواع لامپ‌های حبابی و لوستر هم می‌توانید استفاده نمایید. البته لازم به ذکر است که معمولا استفاده از پنل SMD و LED نسبت به سایرین بیشتر پیشنهاد می‌شود. پنل SMD بیشتر دکوراتیو بوده و به دو صورت چراغ سقفی توکار و روکار قابلیت اجرا دارد و طول عمر آن معمولا بالاست. از طرفی LED هم انرژی را به صورت بهینه مصرف می‌کند و بازدهی نورخیلی خوبی دارد و دسترسی آن ساده تر و بیشتر است. ضمنا این دو مدل مناسب با زیست محیط هستند و گاز گلخانه ای منتشر نمی‌کنند و مهم تر از همه این است که تولید گرما که یکی از مشکلات لامپ‌های قدیمی بود را ندارند.

مکان‌های مناسب چراغ سقفی روکار

هر کدام از چراغ سقفی روکار و توکار یک سری مزایای خودشان را دارند و در نگاه اول باید ببینیم که برای چه جایی می‌خواهند نصب شود. درمورد چراغ توکار بهتر است در جاهایی قرار بگیرید که ارتفاع سقف سه متر و یا کمتر باشد و فضاهایی که تنها به نور عمومی نیاز دارند برای این مدل مناسب هستند. از طرفی چراغ روکار را در شرایط دیگری می‌توانید نصب کنید که عبارتند از:

  •        سقف‌هایی که امکان نصب سقف کاذب و ایجاد قاب مخفی ندارند
  •        حمام، سرویس بهداشتی، اتاق مطالعه و اتاق خواب
  •        راهرو و جاهایی که نیاز به مدل نورپردازی خاصی ندارند.

چگونه چراغ سقفی روکار را نصب کنیم؟

برای نصب هر دو چراغ سقفی توکار و روکار نیاز به انجام کارهای خیلی پیچیده نیست. در چراغ توکار باید از براکت و پیچی که در محصول آن به شما ارائه داده می‌شود استفاده کنید و سپس روی سقف آن را قرار دهید. اگر پنل سقف شما مربعی شکل باشد نیازی ندارید که برش بزنید و با تنها براکت آن را روی سقف پیچ کنید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.