چگونه تجهیزات نورپردازی مناسب انتخاب کنیم – انتخاب لامپ

misagh
30 بهمن, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

در حال حاضر صنعت نورپردازی و روشنایی کارایی خیلی زیادی پیدا کرده است و با پیشرفت تکنولوژی شاهد این بوده ایم که لامپ های مختلفی در بازار طراحی و تولید شوند که توانسته اند پیشرفت و تغییرات خیلی زیادی در حوزه مصرف انرژی و بهره وری آن ها ایجاد کنند. از طرفی با توجه به تنوع محصولات روشنایی و کاربردهای تخصصی آن ها در چند سال گذشته که از آخرین تکنولوژی نور یعنی ال ای دی بهره گرفته است؛ توانسته مدل های گوناگونی از تجهیزات نورپردازی به خصوص لامپ و چراغ را به بازار عرضه کند. لامپ و چراغ بخش مهمی از صنعت نورپردازی را به خودشان اختصاص داده اند و جزئی از تجهیزات نورپردازی محسوب می شوند که وجود آن ها باعث شده تا خیلی از مشکلاتی که در گذشته ناشی از نبود نور وجود داشت حل شود. در این مقاله یک سری نکات برای این که چگونه تجهیزات نورپردازی مناسب انتخاب کنیم به خصوص در بحث لامپ را به شما بیان خواهیم کرد.

Suitable lamp 1
چگونه تجهیزات نورپردازی مناسب انتخاب کنیم – انتخاب لامپ 4%

شناخت محصولات رشته ای

همه شما با محصولات رشته ای نورپردازی آشنا هستید؛ به جرات می توان گفت لامپ های رشته ای قدیمی ترین لامپ در این صنعت هستند که بیشترین میزان کارکردن آن ها 1000 ساعت است؛ لامپ های رشته ای رنگ زردی داشتند؛ نور آن ها خیره کننده و آزار دهند بود. زمانی که تنکنولوژی در صنعت روشنایی پیشرفت کرد برای آن ها جایگزینی انتخاب نمود که لامپ رشته ای هالوژنی نام دارند. طول عمر کم لامپ های رشته ایی به این دلیل بود که فلز تنگستن داخلی آن ها بر اثر حرارت بالا تبخیر می شد؛ پس از آن برای طراحی لامپ هالوژن با طول عمر بیشتر نحوه کار به این صورت بود که مقدار کمی از یکی از گارهایی هالوژنی مانند برم و ید به گاز داخل کپسول از جنس کوارتز اضافه می کرد و در مجاورت کپسول که درجه حرارت کمتری دارد هم تنگستن بخار می شود و با ید ترکیب و ید تنگستن تولید می شد.  پس از آن در اطراف فیلامت که درجه حرارت آن بیشتر است ید و تنگستن تجزیه شده و روی فیلامنت می افتند؛ از این ر وطول عمر لامپ دو برابر بیشتر شد و به 2000 ساعت رسید. لامپ های هالوژن در حال حاضر بهره وری 30 درصد بیشتری نسبت به لامپ رشته ای دارند و شار نوری آن هم 100 وات یک لامپ رشته ای است. اگر به دنبال لامپی قوی تر از رشته ای می گردید این گزینه برای شما مناسب است.

لامپ های کم مصرف

دومین نسلی که وارد بازار شد و صنعت نورپردازی را با تغییراتی مواجه کرد. لامپ های کم مصرف با نام علمی لامپ فلورسنت می باشند. این مدل لامپ ها در کاربردهای روشنایی عمومی مورد استفاده قرار می گیرند و نحوه کارکردشان هم به این صورت است که جریان به دو سر لامپ اتصال پیدا کرده سپس عمل تخلیه صورت گرفته و با وجود آن الکترون های آزاد، گاز داخل لامپ را به صورت یک رسانا باز می کنند. برخورد الکترون های شتاب دارد با اتم های آرگون و افزایش الکترون در محیط و برخورد آن ها با اتم جیوه سبب شده تا اتم های جیوه بر انگیخته شوند و آن ها به تراز انرژی بالاتری برسند و چون که اتم جیوه در آن جا پایدار نیستند در برگشت به تراز پایین تر انرژی خودشان را به صورت تابش الکترومغناطیسی در طیف نامرئی از دست داد و با استفاده از پوشش فسفر درون لوله شیشه این نور نامرئی را مرئی برگرداننده و پس از آن رنگ های متنوعی تولید می شود. لامپ مهتابی با توجه به بازدهی و قیمت مناسبی که دارد یک قدم پیشرفته از لامپ هالوژنی است. تنها ایراد آن وجود جیوه در ساختارش است که نباید بشکند و در زمان شکستن به زیست بوم آسیب می رساند.

لامپ های محبوب ال ای دی

پس از گذشت زمان و استفاده از لامپ های نام برده شده؛ به روز ترین تکنولوژی که درباره لامپ ها ایجاد شد؛ لامپ های ال ای دی بودند. لامپ ال ای دی که به آن ها دیودهای گسیل کننده نور هم گفته می شود با گذر کردن جریان الکتریکی مقدار زیادی انرژی را به صورت نور تابش داده و آن با عبور از فسقر به رنگ های مختلفی دیده می شود. صنعت لامپ های ال ای دی به شدت رشد کرد و انقلابی ایجاد نمود به صورت که امروزه در توان، شکل و انرژی مختلفی وجود دارند و در مصارف خانگی، تجاری، اداری و صنعتی هم استفاده می شوند. علاوه بر آن ها لومن زیادی دارند که تقریبا چند برابر لامپ رشته ای و فلورسنت است.

Suitable lampppp 1
چگونه تجهیزات نورپردازی مناسب انتخاب کنیم – انتخاب لامپ 5%

کدام لامپ مناسب را برای نورپردازی انتخاب کنیم

با توجه به شکل جدیدی از لامپ ها، به شما لامپ های رشته ای را با توجه به ویژگی های آن پیشنهاد نمی کنیم. بین لامپ مهتابی و لامپ کم مصرف ال ای دی، لامپ ال ای دی با توجه به زول عمر 25000 ساعت آن بدون روشن و خاموش کردن لامپ و همین طور تنوع آن در بخش SMD وcob به شما استفاده از این لامپ را پیشنهاد می کنیم. لامپ ال ای دی در انواع و اقسام چراغ ها هم کاربرد دارد و شما هر مدلی که بپسندید می توانید از این لامپ نهایت استفاده را ببرید. اگر بتوانید لامپ مناسب خودتان را انتخاب کنید از نظر دکوراسیون، روشنایی و همین طور مباحث دیگر خیالتان راحت خواهد بود. لامپ های ال ای دی حتی برای چراغ های حمام و سرویس بهداشتی هم مناسبند.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.