فیبر نوری و کاربردهای آن

misagh
2 اسفند, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
iiiiiii

فیبر نوری که اغلب افراد ممکن است آن‌را به نام تار نوری نیز بشناسند، به واسطه‌ی پهنای باند بالای خود این قدرت را دارد که رقیبی بسیار فوق‌العاده سرسخت برای کابل‌های معمولی به حساب آید؛ چرا که منتقل کردن تمامی اطلاعات صوتی، تصویری و بسیاری از داده‌های متنوع دیگر را فیبر نوری می‌تواند با حداقل ده گیگابایت بر ثانیه به راحتی انجام دهد.

 در این‌ بین شرکت مخابرات یکی از مهم‌ترین شرکت‌هایی است، که با استفاده از فیبر نوری توانسته قابلیت‌های ویژه آن‌را به کاربران نشان دهد و به‌این‌دلیل که شما سرعت بالاتری را می‌توانید در فیبر نوری نسبت به مخابرات ماهواره‌ای در نظر داشته باشید، کاربرد فیبر نوری بسیار مورد توجه می‌باشد.

قیمت فیبر نوری

هم‌چنین پهنای باند گسترده‌ی فیبر نوری نسبت به کابل مسی باعث کاربرد استفاده و فراوان از فیبر نوری شده است و عموماً لایه‌ی درونی فیبر نوری را عموم افراد به نام هسته می‌شناسند که این هسته از شیشه‌ی کاملاً خالص ساخته شده است، که برای برآورد قیمت فیبر نوری با توجه به جنس هسته می‌توان قیمت پایین‌تری را مدنظر داشت.

 چراکه اگر جنس هسته از پلاستیک تولید شده باشد، صددرصد شما قیمت پایین و بسیار ارزان‌تری را می‌توانید برای خرید و تهیه‌ی فیبر نوری در نظر داشته باشید، که البته هیچ‌گاه پلاستیک کارایی شیشه را ندارد و شما نمی‌توانید استاندارد بالایی را برای پلاستیک در نظر بگیرید.

 یک لایه‌ی خاص که در حاشیه‌ی هسته قرار می‌گیرد به آن پوسته می‌گویند که مانند هسته در دو نوع پلاستیک و یا شیشه تولید می‌شود که پوسته و هسته به‌راحتی می‌توانند به عنوان یک رابط بازتابنده در فیبر نوری ساختار خاصی را به وجود آورند.

مزیت‌های فیبر نوری

این نکته را از یاد نبرید که فیبر نوری نسبت به سیم مسی از قیمت پایین‌ و بسیار ارزان‌تری برخوردار است که این مزیت برای بسیاری از افراد که به دنبال مقرون به صرفه بودن خرید خود هستند، می‌تواند گزینه‌ی مناسبی به حساب آید و هم‌چنین به دلیل کمتر بودن قطر فیبر نوری شما می‌توانید کیفیت بالاتری را نسبت به سیم مسی در نظر بگیرید.

 اما مهم‌تر از همه سرعت انتقال اطلاعات است که صددرصد فیبر نوری قدرت خود را نسبت به سیم مسی به راحتی به همگان ثابت کرده است، اما اطمینان کامل به بهینه‌سازی برق در فیبر نوری چیزی نیست که بتوان آن‌را نادیده گرفت که نسبت به سیم مسی این نکته یه نکته‌ی بسیار مهم برای حفاظت محیط‌زیست می‌تواند به شمار آید.

خاطر نشان می‌کنم که نگهداری مهم‌ترین معیار برای تهیه انواع کابل برقی می‌باشد که وزن بسیار سبک و قابل منعطف فیبر نوری باعث شده است که به آسانی مورد استفاده و کاربرد کاربران قرار گیرد که در کنار امنیت بالای فیبر نوری یک مزیت فوق‌العاده محسوب می‌گردد.

 به‌این‌دلیل که فیبر نوری قادر است در هنگام رؤیت یک شرایط خاص و ناشناس تمام اطلاعات را به طرز صحیح پنهان نماید، بدون‌شک این مزیت نیز می‌تواند مهم‌ترین عامل برای استفاده و به‌کارگیری از فیبر نوری خصوصا در وسایل نظامی باشد.

اما به هیچ عنوان نمی‌توان هیچ‌گونه خطر آتش‌سوزی و احتراق را برای فیبر نوری در نظر گرفت، به‌این‌دلیل که شما هیچ‌گاه موادی را مانند الکتریسیته در ساختار اصلی فیبر نوری مشاهده نخواهید کرد که این گزینه امنیت و حفاظت فیبر نوری را دررده‌ی بسیار بالایی قرار می‌دهد.

Optical fiber and its applications 2
فیبر نوری و کاربردهای آن 7%

 اما اگر فیبر نوری قصد داشته باشد که در انواع دوربین دیجیتال نیز نقشی داشته باشد، بدون‌شک به خاطر  منعطف بودن ساختار اصلی خود این قابلیت را خواهد داشت، که در انواع برنامه‌های عکس‌برداری لوله‌کشی و پزشکی کاربرد خود را ثابت نماید، که البته انعطاف‌پذیری فیبر نوری به دلیل وجود آسان و صحیح ارسال و دریافت اطلاعات بسیار مورد توجه می‌باشد.

Optical fiberT
فیبر نوری و کاربردهای آن 8%

توجه داشته باشید که در زمان کابل‌کشی فیبر نوری افرادی با تخصص و مهارت بالا باید نسبت به این کار اقدام کنند؛ چرا که هرگونه بی‌دقتی باعث خواهد شد تا مشکلات زیادی بعد از نصب برای کاربران به وجود آید، بنابراین دقت را در حین نصب کابل‌کشی فیبر نوری هیچ‌گاه فراموش نکنید، تا بتوانید کیفیت بالاتری را از فیبر نوری انتظار داشته باشید.

موارد کاربرد فوق العاده از فیبر نوری

این نکته نیز گفتنی است که مخابرات بهراحتی می‌تواند از فیبر نوری به واسطه‌ی سرعت انتقال اطلاعات نیز استفاده نماید که البته حسگر قادر است از فیبر نوری برای محاسبه و اندازه‌گیری صحیح میدان‌های مغناطیسی، آلودگی آب‌های دریا، حرارت،فشار و بسیاری از موارد این‌چنینی نیز استفاده نماید.

یک کشور بدون‌شک به قدرت نظامی خود همیشه تکیه می‌کند و اگر بتوان از وسایلی استفاده کرد که خط دفاعی کشور را محکم‌تر کند صد‌درصد  نقطه ضعف‌های کمتری مشاهده خواهد شد که در سیستم دفاعی کشور کاربرد  فیبر نوری می‌تواند به‌عنوان هیدروفون و یا حتی ارتباطی عالی با آنتن رادار و هدایت مشترک مورد کاربرد قرار گیرد که این مزیت بسیار برای موقعیت نظامی کشور مهم و قابل ملاحظه می‌باشد.

 اما صنعتپزشکی نیز از مزیت‌های فیبر نوری جا نمانده است و برای بسیاری از آزمایش‌های پزشکی مانند شناسایی نارسایی‌های درون بدن مانند شناسایی غده‌ی سرطانی و حتی دندانپزشکی از فیبر نوری استفاده می‌کند و به خاطر بسپارید که به واسطه‌ی فیبر نوری می‌توان اجزای بدن انسان را مانند معده، مری و نای را مشاهده نمود که برای تشخیص بسیاری از بیماری‌ها این گزینه می‌تواند بسیار عالی و کاربردی عمل کند.

متاسفانه وجود نویز همیشه باعث آزار و پایین آوردن کیفیت یک کابل می شود که در هنگام استفاده از فیبر نوری شما هیچ‌گونه مشکل و اختلالی را در هنگام  ارسال و دریافت اطلاعات نخواهید توانست مشاهده کنید و صد‌در‌صد به خاطر عدم نویز استفاده از فیبر نوری با استقبال چشمگیر و فراوانی روبه‌رو شده است.

وسایل روشنایی که جزء مهم‌ترین وسایل در زندگی بشر شناخته می‌شود از فیبر نوری نیز استفاده می‌کند؛ چرا که انواع نورهای مصنوعی منبع اصلی روشنایی خود را اکثراً به واسطه‌ی فیبرنوری تأمین می‌کند و شاید یکی از مهم‌ترین مزیت‌های فیبر نوری نداشتن هیچ‌گونه تشعشع خطرناک می‌باشد که توانسته به سلامت جسمی افراد کمک کند تا کاربران بتوانند با خیالی آسوده از سیستم‌های نور پردازی‌هایی که به واسطه‌ی فیبر نوری تامین می‌شوند استفاده کنند. استفاده از فیبر نوری صددرصد برای بهبود سطح کیفی زندگی افراد می‌تواند گزینه‌ی بسیار مناسبی باشد به این‌دلیل‌که که هیچ‌گونه خطر جسمی و مالی را برای افراد به وجود نمی‌آورد و حتی قادر است یه آسان‌تر شدن سبک زندگی در جامعه بسیار کمک کند.

بخش های فیبر نوری

فیبر نوری از یک هسته که شیشه ای است و در مرکز فیبر حرکت می کند، روکش که بخش خارجی فیبر می باشد و دورتادور هسته را احاطه می کند، بافر که روکش پلاستیکی بوده و سبب می شود تا فیبر حافاظت گردد تشکیل شده است که هر یک وجودشان بسیار مهم است. همچنین انواع فیبر نوری به دسته های تک حالته و چند حالته طبقه بندی می شوند.

دریافت کننده نوری با فیبر نوری

وظیفه کننده دریافت کنند در فیبر نوری دریافت کنند پیام می باشد؛ دستگاه فوق سیگنال های دیجیتالی نوری را گرفته و سپس از رمز گشایی سیگنال های الکتریکی را به سایر استفاده کنندگان مانند موبایل و کامپیوتر می فرستند. ضمنا دریافت کننده هم در آن برای شناسایی نور از یک فتوسل و فتودیود تشکیل شده است.

مزایای فیبر نوری نسبت به سیم مسی

فیبر نوری معمولا با سیم مسی مقایسه می شود؛ همان طور که می دانید سیم مسی کاربردهای زیادی دارد و همین طور مس عنصری همه کاره است که کارایی خیلی زیادی دارد و تنها بدی آن این است که قیمت اش با توجه به نوسانات قیمت اش بالا و پایین می شود و همین برای خریداران کمی مشکل ساز می شود. از طرفی فیبرهای نوری تکنولوژی های به روز و پیشرفته هستند که بسیار بسیار پر کاربرد هستند و در هر جایی به کار می روند.

مقایسه این دو از نظر کاربردها

فیبر نوری نسبت به سیم مسی یک سری ویژگی ها دارد که باید به آن ها اشاره کنیم اولین آن این است که فیبر نوری نسبت به سیم مسی پهنای باند بیشتری دارد؛ اما فیبر نوری نسبت به سیم مسی از افت کم تری برخوردار است. یعنی چی یعنی این که در فواصل طولانی با یک فاصله مشخص افت سیگنال در فیبر نوری از سیم مسی بسیار پایین تر است. ضمنا شما می توانید تا در این زمان به خوبی با بازدهی فیبر نوری هم آشنا شوید. البته باید بگوییم که فیبر نوری نسبت به سیم پذیرش پایین تری دارد و در سیستم مخابراتی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد؛ چون در فیبر نوری نسبت به سیم مسی نویز پذیری خیلی پایین تر است.

نصب و انتقال راحت تر

یکی دیگر از مقایسه ای که می توان بین این دو بیان کرد این است که فیبر نوری از سیم مسی سبک تر بوده و نقل و انتقال آن هم خیلی ساده تر و هم خیلی راحت تر می باشد. از این رو برای نصب و انتقال آن خیلی آسان تر و ساده تر می باشد.

Optical fiber
فیبر نوری و کاربردهای آن 9%

معایب فیبر نوری نسبت به سیم مسی

البته باید بگوییم که فیبر نوری کامل نیست و نسبت به سیم مسی یک سری معایبی دارد؛ در ابتدا باید بگوییم که نور در فیبر نوری تنها در یک جهت می تواند برود و بیاید یعنی حرکت کند که این بزرگ ترین ایراد آن به حساب می آید. اما سیم مسی رفت و برگشت از دو صورت است و همین باعث می شود تا از این نظر بهتر از فیبر نوری باشد.

از طرفی فیبر نوری درباره سیم بندی به مهارت های مهندسی و فنی بیشتری نیاز دارند؛ کسانی که می خواهند در این حوزه کار کنند باید نسبت به فیبر نوری تخصص داشته باشند در صورتی که برای سیم مسی به این این جوری نیست.

کاربردهای فیبر نوری

فیبر نوری در جنبه های مختلفی به کار می رود. فیبر نوری کارایی زیادی در سنجیدن از راه دور دارد در برخی از موارد فیبر نوری به عنوان حسگری محسوب می شود؛ اما از فیبر نوری به عنوان وسیله ی دیگری برای اتصال یک حسگر به صورت غیر فیبر نوری به کار می رود و به یک سیستم سنجش به کار می رود. ضمنا حسگرهای متعددی را با به کارگیری از فیبر نوری که طور موج مشخصی دارد می توان ترکیب کرد. به کارگیری از فیبر نوری برای حسگر معمولا برای اندازه گیری کیت های فیزیکی مانند جریان الکتریکی وجود دارد.

Optical fiberY
فیبر نوری و کاربردهای آن 10%

فیبر نوری در پزشکی

فیبر نوری در پزشکی نیاز کاربردهای زیادی دارد؛ این مدل در تکنولوژی برای شناسایی بیماری و انجام آزمایشات متعدد به کار می رود. همچنین کاربرد دیگری که دارد از آن ها می توان برای بررسی و معاینه کردن غدد سرطانی، جراحی لیزری، شناسایی نارسایی بدنی، اندازه گیری مایعات و خون و … به کار می رود. به کاربردن در دندانپزشکی هم جزئی دیگر از کارایی ان است.

فیبرنوری در روشنایی

فیبر نوری در تجهیزات روشنایی آنقدری جای پیدا کرده است که دیگر تجهیزات تا این حد جای ندارند. در این تکنولوژی، نور از منعی به عنوان طبیعت مانند خورشید می تواند به کار رود و با استفاده از یک منبع مصنوعی مانند لامپ الکتریکی وارد فیبر نوری می شود و به محل انتقال مصرف می رود. این وسیله می تواند نور در هر جا که نیاز است انتقال دهد. از طرفی از دیگر مزایای این فناوری این می باشد که نور انتقال دهنده تشعشات خطرناک ماوراء بنفش ندارد. ضمنا از آن می توان برای نور روز هم به کار برد و آن را به جاهایی از ساختمان که دسترسی به نور طبیعی ندارند انتقال داد.

Optical fiberE
فیبر نوری و کاربردهای آن 11%

انعطاف پذیری فیبر نوری

انعطاف پذیری عامل خیلی مهمی در استفاده از ابزارها و وسایل است. سیم هایی که انعطاف شان بالاست یک نکته ی دیگری که درباره فیبر نوری می توان گفت این است که فیبر نوری انعطاف پذیری و قابلیت ارسال و دریافت نور آن بیشتر است. از این رو انعطاف آن باعث شده تا در دوربین های دیجیتال برای عکاسی پزشکی، لوله کشی و … استفاده شود. شبکه های کامپیوتری هم به ویژه از فیبر نوری به کار می برند.

فیبر نوری در یک نگاه

هزینه کم تر کابل نوری نسبت به سیم مسی پایین تر است.

ظرفیت فیبر نوری برای ارسال اطلاعات بالاتر از سیم مسی بیشتر می باشد.

سیگنال فیبر نوری کم تر از سیم مسی تضعیف می شود.

سیگنال های الکتریکی فیبر نوری در یک سیم کیفیت بالاتری دارند.

مصرف برق فیبر نوری پایین تر است.

فیبر نوری قابلیت اشتعال زایی ندارد.

فیبر نوری نصب آسان تر و طول عمر بیشتری دارد.

فیبر نوری با تکنولوژی جدید روز سازگار تر است.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.